Glenn André Kaada er halvveis i sitt første åremål som teatersjef på Rogaland Teater. På tampen av fjoråret ble det klart at han fortsetter, i hvert fall i tre år til og kommer til å være teatersjef ut 2026.

Tekst: Anja W. Fremo | Foto: Øyvind Eide

-Det aller første året er preget av skrekkblandet fryd over å ha påtatt seg et så stort ansvar, å gjøre noe man aldri har gjort før og å skjønne hva det handler om å styre en sånn skute.

Da dette debutåret, 2019, altså, var unnagjort og teatersjefen skulle runde den første bøyen med litt stødigere rutine og ro, ble altså ingenting slik han – eller noen andre – hadde tenkt.

Lite nysgjerrig på streik

-Jeg har vært ved dette teateret siden jeg var 8 år. Jeg kjenner på en stor takknemlighet over å ha vært her gjennom disse tøffe takene og opplevd at jeg har kunnet bidra.

Konsekvensene av pandemien er det unødvendig å dvele med. De har vært store. Og da mange trodde lysere tider var i vente, kom den nye, kraftige innstrammingen rett før jul. Det på toppet av en høst hvor teateret måtte håndtere en sju uker lang streik de ukene alt annet lå til rette for full fres på alle scener og saler.

-Streik er ikke noe kjekt, heller ikke for dem som streiker. De ville jo heller jobbet. Men slik er arbeidslivet. Vi hadde god dialog både før, under og etter streiken og greide å ha respekt for rollene.

Glenn André Kaada refererer til teatrets verdier; «Nysgjerrighet, dyktighet, raushet». -Det er vel ingen som er nysgjerrig på en streik, men vi greide å være rause med hverandre. Jeg hadde tillit til at vi skulle klare det, og det viste seg å være sant.

Usikkerhet sitter i hardt og lenge

Publikum møter teateret i levende forestillinger på kveldstid, akkurat der og da, i nåtid. Men teateret har ett helt annet liv på dagen. Der jobbes det med svært lange horisonter og planer strekker seg langt framover i tid. Programmet legges gjerne to år i forveien. Mange brikker skal på plass i det store puslespillet en teatersesong er. Regissører og skuespillere setter av tid i sine kalendre, hver produksjon skal få sitt manus, sin scenografi, sine kostymer klare til rett tid, i parallell framvekst med andre forestillingers plass på prøvesaler og scener.

-Usikkerhet og uforutsigbarhet skaper forskyvninger i hele bransjen. Konsekvensene blir store og de varer lenge. Det fører med seg tusen små og store justeringer, forteller Kaada.

Når ulempene med det er feid til side og unnagjort, mener teatersjefen de siste årene har ført til forfriskende og nødvendig endringer i teateret.

-Vi har blitt gode på alternative arbeidsmetoder. Det vil komme til nytte når også institusjoner som vår må inn i det grønne skiftet. Teater er et analogt medium, og vi har alltid tenkt at det er så viktig å møtes. Vi har flydd folk hit og dit, nå har vi lært.

Spenning i uforutsigbarhet

Som skuespiller er Glenn André Kaada skolert i å ta i mot og spille videre på det budet man får, av en regissør eller en motspiller. Den kompetansen har han hatt stor nytte av gjennom usikre tider.

-Jeg kunne ha ønsket meg mer forutsigbarhet, men det er også i det uforutsigbare noe av det mest spennende oppstår. Hvis vi har for stort kontrollbehov, går vi glipp av mye av det interessante som kan skapes i møte med det vi får slengt på oss.

Avlysninger, forskyvinger, justeringer, streik, smittevern, ikke noe av dette har greid å rokke ved Glenn André Kaadas forventning om kvalitet. -Ambisjonene er på samme plassen. Teaterets formål er å skape scenekunst av høy kvalitet, tilgjengelig for alle.

Eksklusive opplevelser

Og «alle», altså publikum, har uttrykt sitt savn etter denne scenekunsten. -Publikum har gitt beskjed, ja. Og vi har gjort mye for å ta vare på teatrets gode forhold til kjernepublikummet, sier Kaada, som opplever stor forståelse for situasjonen, men likevel lass med skuffelse og frustrasjon der ute; når billetter må endres gang på gang og forestillinger flyttes fram i tid. -Vi har vært opptatt av at alle som kommer skal kjenne seg trygge og det opplever jeg at vi har greid.

Enkelte heldige publikummere fikk noen helt unike opplevelser gjennom fjoråret. Den som var en av 20 i salen under Vamp-forestillingen «Våken drøm», tar nok det med seg som et eksklusivt minne.

Men heldigvis ligger planene klare for at mange, mange flere skal få med seg både «Våken drøm» og «Maria Stuart» når de to store produksjonene kommer tilbake.

-Jeg opplever at folk har et stort savn etter å kunne samles fysisk til felles opplevelser, det å se noe som ikke er på en skjerm. For meg er det blitt enda tydeligere hvordan teatret dekker noe helt grunnleggende i oss mennesker.

Ukuelig optimist

Ved inngangen til 2022, planlegger Glenn derfor André Kaada og resten av teatret for et normalår. – Jeg er ukuelig optimist og er helt nødt til å være det.

Noe av det teatersjefen selv gleder seg mest til å vise fram denne våren er et helt nyskrevet stykke – om oss.

Soga om oss» blir Kristin Auestad Danielsen første stykke her. Hun hadde sin debut på Det Norske Teatret med «Vår vesle», men nå er det på tide at hun blir spilt her. Med «Soga om oss» presenterer vi en lokal stemme, som har skrevet ny norsk dramatikk. Det er jeg spent på, sier Glenn André Kaada om soga som skal ha premiere på Intimscenen i april.

Festtaler er bekreftet

Glenn André Kaada er inne i sitt fjerde år som teatersjef ved Rogaland Teater. Han har kjent på betydningen av egen og andres evne til samarbeid i den lille, tette, kompetente organisasjonen han leder. Og han har satt enormt stor pris på å holde roret sammen med direktør Ellen Math Henrichsen. -Vi har definitivt vært to om dette, sier han.

Etter det første naturlig litt famlende året, har det stormet godt gjennom de to neste. Hva dette året vil bringe av vær og uvær, vet ingen, men optimisten Kaada har – i likhet med mange andre – kjent på nødvendigheten av å være robust.

Og om han er stolt av mannskapet sitt? Uten tvil!

– Gang på gang viser de hva som bor der når det stormer. Det er noe samlende når man må stå gjennom det som er vanskelig, sammen med folk man er glad i. Jeg kjenner på stor takknemlighet for at jeg får oppleve det. Lyspunktene har vært at vi har bekreftet at alt som sies i festtaler om samhold og styrke viser seg å stemme når vi blir utfordret. Det er rett og slett rørende.