Det er Glenn André Kaada som beskriver seg selv på denne måten. Den 37 år gamle tvillingpappaen, skuespilleren og regissøren som skal bli teatersjef ved Rogaland Teater fra årsskiftet.

-Jeg forelsket meg fullstendig i teatret som 8-åring. Det skjedde da jeg så Jungelboken på Rogaland Teater en gang midt på 1980-tallet. Jeg husker atmosfæren, luktene, de store sanselige inntrykkene, det at vi satt der sammen – det øyeblikket som ble delt.

Sneik seg til å se mye teater

Glenn André Kaada har ikke teatergener i kroppen. Det er ikke teaterfolk i hans familie. Men for den unge Glenn André ble teatret nesten en besettelse. Han begynte i Barneteatret, og etter forestillinger han var med i, låste han seg inne på do og ventet til voksenforestillingen begynte på hovedscenen om kvelden. Da sneik han seg inn på balkongen.

-Jeg så gjerne forestillingene 10–15 ganger.

Glenn André Kaada vokste opp i Barne- og ungdomsteatret. Han søkte teaterskolen og da han var ferdig utdannet, kom han tilbake til Rogaland Teater i 2003. Når jeg kjenner lukten i kjelleren her på teatret, kloakk-lukten blandet med wunderbaum, strømmer det på med gode minner.

Kollektiv kunst

Kollegene møtte nyheten om at Glenn André Kaada er deres nye teatersjef med trampeklapp da avgjørelsen ble kjent i november i fjor.

Jeg håper kanskje at de opplever å ansette seg selv, at jeg representerer noe de selv kjenner seg igjen i. Det er fortsatt rart å ha fått denne muligheten, sjansen og tilliten til å gjøre noe. Jeg har veldig lyst å svare på den tilliten. Men teater er en kollektiv kunstart. Ingenting av den jobben jeg skal gjøre, skal jeg gjøre alene. Det er naturlig for meg å ta avgjørelser sammen med andre.

Inger Østensjø, styreleder ved Rogaland Teater, sa dette om valget av ny teatersjef: ”Glenn André Kaada er allsidig i sitt kunstneriske uttrykk. Han er opptatt av det uprøvde og det nyskapende, det som utvider vår horisont samtidig som vårt publikum også skal kjenne seg igjen. Vi er utrolig stolte over at Kaada er talentet som har vokst ut fra Barne- og ungdomsteatret, som har arbeidet målbevisst både som skuespiller og regissør, og som nå skal få bruke sin store kunnskap og kompetanse som teatersjef», sier Inger Østensjø, styreleder ved Rogaland Teater.

Sjefsjobben kom sigende

Selv legger Glenn André aller mest vekt på det kollektive. –Teater er et forsøk hver gang. Kollektivet har åtte uker på seg til å stable noe på beina, som i beste fall kan ende opp i magiske øyeblikk. Det er en sosial øvelse, til og med publikum har et ansvar for å bidra til å skape de magiske øyeblikkene. Jeg er veldig opptatt av at alle har en påvirkning. Også at de som jobber i baren, lønnsavdelingen eller driftssjefen har gjort sitt når magiske øyeblikk oppstår, noen indirekte og andre direkte.

-Jeg vil være en sjef som spiller på lag og legger til rette, som lar folk få utløp for sitt potensial, er inkluderende og tar avgjørelser gjennom dialog.

Ønsket om teatersjef-jobben kom sigende på Glenn André Kaada. Folk rundt han spurte om han hadde tenkt å søke jobben etter Arne Nøst, som skal slutte etter 10 år som teatersjef.

-Det var smigrende å bli vist en sånn tillit. Jeg tenkte på det og spurte meg selv om jeg ville hatt meg selv som sjef. I starten var svaret nei, forteller Kaada.

Han mener et bytte av teatersjef skal bidra med noe nytt. Han var usikker på om han, som til de grader kommer fra ensemblet, var i stand til det.

-Men etter hvert som det nærmet seg, fikk jeg en sterk motivasjon. Jeg fikk veldig lyst på denne muligheten til å påvirke, til å stake ut en kurs for teatret. Å ansette meg er et modig grep, mener han.

Øyeblikkets kunst

-Jeg har store ambisjoner for kunsten. Det er forskjell på det og å ha ambisjoner for seg selv. Teater er en balanse mellom det egosentriske arbeidet skuespillere må gjøre, og det kollektive. Jeg opplever ikke at det er primadonnaer på Rogaland Teater. For å få gode resultater må man løfte i flokk.

Rogaland Teater har mottatt mye heder for forestillinger og skuespillerprestasjoner de siste årene. Hedda-nominasjonene har stått i kø. Flere priser er hentet hjem.

-Vi skal selvsagt takke og bukke for priser. Det er anerkjennende klapp på skulderen. Men jeg er litt ambivalent til disse prisene. De må ikke bli det eneste suksesskriteriet. Også prisutdelinger er subjektive og de skal ikke definere om vi lykkes eller ikke, sier Kaada, som selv fikk Hedda-pris for beste forestilling for sin regidebut i 2014.

-Perpleks fikk ikke 6-er på terningene. Men det var en god start for meg. Og jeg vet hva som lå bak, nemlig et veldig godt kollektivt arbeid.

-Teater er øyeblikkets kunst. Uansett hva vi gjør, defineres vi av det vi gjør akkurat nå – og framover. Vi må alltid strekke oss, utfordre vårt publikum. Vi må ikke bli selvtilfredse når ting går godt og tenke at vi har funnet en oppskrift på suksess. Også skal vi våge å gå på smeller hele veien og ikke gå i vante spor.

Ny teater-storstue

I Glenn André Kaadas periode som teatersjef vil trolig teatret ikke bare bevege seg ut av vante spor, men til og med finne seg en helt ny plass i bybildet. Målet om nytt, sentrumsnært teaterbygg er klart, men veien er fortsatt kronglete og endestasjonen ikke bestemt.

Det er ikke sikkert jeg får gleden av å flytte inn i nytt hus i løpet av de neste fem årene, men jeg håper grunnlaget for et nytt teater er lagt. Slik jeg ser det, er det veldig bra at en som kjenner huset skal lede arbeidet for framtida. Jeg har ikke bestemt meg for hvor jeg mener et nytt teater skal ligge, men jeg vet noe om hva jeg mener det skal være. Teatret skal være en sosial plass, det skal være en storstue som tilhører byen, og være et tilskudd og oppleves som noe selvfølgelig å bruke, gi blodgjennomstrømming.

Glenn André Kaada ønsker nytt teaterhus for å kunne ”levere varene” til publikum. Og varene, det er teateropplevelser av beste slag.

Åndelige opplevelser

For tiden går han i lære, er flue på veggen i møterom, kontorer og korridorer. Han har begynt å planlegge repertoaret for sitt første år. Da er det Kaada som skal velge forestillinger, regissører, sette sammen kunstneriske team og besette rollelistene som skal sørge for nye, gode teateropplevelser. Så hva er egentlig godt teater?

-Hva godt teater er? Jo, det kjenner man igjen på kvaliteten i håndverket og substansen i forsøket. Jeg liker alle sjangre. Teater trenger ikke alltid pløye så dypt. Vi skal tilby en fullstendig meny hvor alle skal finne noe de vil ha – og det de ikke visste de ville ha.

Glenn André Kaada har de siste årene hatt permisjon fra Rogaland Teater og jobbet på Det Norske Teater, Riksteatret og Nationaltheatret.

-Det fantastiske med å jobbe ved et institusjonsteater som Rogaland Teater, er at man som skuespiller alltid blir nødt til å utfordre seg selv. Man må kunne leke i alle sjangre. Selv var jeg langt utenfor komfortsonen som puddelrocker i Christmas for Carol. Den type ekshibisjonistisk behov har jeg lite av.

-Jeg har vært med i to forestillinger som har gitt meg åndelige opplevelser hver kveld. Forestillingene Natten er dagens mor og Kaos er nabo til Gud, som Kjersti Horn har hatt regi på ved Nationaltheatret, er rått og ærlig, brutalt teater. Det er noe av det mest utfordrende jeg har vært med på som menneske. Når noe som er så vanskelig, blir ekte og lett, da er teater på sitt aller vakreste.

Tilføre mening til livet

Vakkert og sanselig blir teater på sitt beste, synes Glenn André. Litt som naturopplevelser som han også setter stor pris på. Nå gleder han seg til tvillingene på 2 ½ år blir litt større – så de kan gå på tur.

For tiden er det lite plass til turer, det er familie og teater som fyller tiden.

Så hva er egentlig verdien av teater, for den nye teatersjefen Glenn André Kaada?

-Teatret tør å snakke om livet selv. Vi har kort tid her på jorda, og jeg tror vi alle prøver å få mening ut av den tiden vi er her. Teater kan tilføre livet litt mening. Det er en sosial øvelse. Det er å dele opphøyde, eleverte øyeblikk, bidra til å utvide horisonten. Min ambisjon er at vi skal gi gode øyeblikk som er underholdende, undrende, og livsendrende. Det er stort når vi opplever at folk går ut av teatret og er annerledes enn da de kom inn.


Tre om Glenn André Kaada

Teatersjef Arne Nøst:
Glenn André er den eneste jeg har invitert inn på kontoret mitt og gitt et signal om at dette var et rom han kunne gå inn i. Det er fire år siden nå. Siden har jeg gitt han permisjoner for at han har fått høstet erfaring fra andre teatre. Jeg har ikke hatt en klar plan om dette og har ikke hatt noe med ansettelsen å gjøre, men jeg mener det er et veldig godt valg. Han har et åpent sinn, en klar logikk og er en fin kunstner.

Regissør Kjersti Horn:
Jeg mener Glenn André er en av Norges aller beste skuespillere. Derfor sørger jeg litt over at han nå skal bli teatersjef. Men jeg mener han kommer til å bli fantastisk i den jobben. Jeg jobbet med han første gang da han spilte Peer Gynt i forestillingen jeg hadde regi på.

Etter det har jeg ønsket å jobbe med han. De siste årene har vi hatt et felles kunstnerisk prosjekt med Natten er dagens mor og Kaos er nabo til Gud. Det har vært et fantastisk fint samarbeid. Glenn André er veldig klok og ressurssterk. Han har en ro og en trygghet over seg, og evne til å gi andre trygghet. Jeg ser fram til å samarbeide videre med han når han skal ta de store avgjørelsene i en morsom og spennende jobb.

Kollega og venn Svein Solenes:
Jeg kjenner Glenn André godt og opplevde han første gang som sjef da han hadde regi og jeg spilte i stykket Perpleks. Han beviste med det stykket og i prosessen at han er analytisk sterk. Han var veldig flink til å veilede meg på en konstruktiv og konkret måte, tok mine innvendinger på alvor og overbeviste meg om at han hadde rett. Jeg opplevde han som en svært god regissør. Jeg tror han er flink til å bruke de folkene han har og hjelpe dem til å løse oppgavene på best mulig måte. Det er kvaliteter som vil gjøre han til en veldig god sjef.