I 2022 står jubileene i kø for både Rogaland Teater og for regionen. Årene har utvilsomt satt sine spor på teaterbygget på Kannik, men bak fasaden lurer en sprek 75-åring som stadig vil begeistre og utfordre publikum med scenekunsten.

Tekst: Gayatri Jeevaharan og Line Noer Borrevik | Foto: Stig Håvard Dirdal

I år 872 stod slaget i Hafrsfjord og Norge ble samlet til ett rike. 1100 år senere ble Stavanger landets oljehovedstad, da Statoil og Oljedirektoratet ble etablert i 1972. Hva det har med teaterprogrammet i 2022 å gjøre? Jo, disse historiske hendelsene er bakteppet for jubileumsforestillingen «Hårfagre», som har urpremiere i høst.

– Det er en fullskala humormusikal i spel-sjangeren som vi har laget fra bunnen av, forklarer teatersjef Glenn André Kaada.

Forestillingen skal ta oss med tilbake til Stavanger i tiden rundt rikssamlingen. Men dette er ikke en fortelling du vil kjenne igjen fra historiebøkene. Her er frisørnæringen den viktigste næringen og Harald Hårfarge skaper problemer fordi han nekter å klippe seg.


– Vi ønsker å si noe om vår tid gjennom en fortelling som låner rammer fra en annen tid. Vi har liksom alltid lent oss på én næring i denne regionen; sild, sardiner, olje. Istedenfor å lage et historisk spel som forteller om slaget i Hafrsfjord og samlingen av Norge til ett rike, har forfatter Matilde Holdhus tatt litt fra historien og lagt på veldig mye løgn og skrøn, forteller Kaada.


Hovedrollen er det sjefen sjøl som skal spille. Som Harald Hårfagre skal Kaada synge, danse og – ifølge han selv – gjøre andre ting han ikke kan.


– Det er langt utenfor komfortsonen min. Det er flaut, men på en gøyal måte.


Teatersjefen forteller at det også har vært en rørende prosess å jobbe med forestillingen i et år der Rogaland Teater og Barne- og ungdomsteatret (BUT) fyller 75 og 65 år. Allerede ti år etter at teatret ble etablert på Kannik i 1947, ble det opprettet et unikt tilbud til barn og unge.

– Man kan virkelig se de lange linjene i denne forestillingen. Store deler av ensemblet er tidligere BUT-ere, i tillegg til at dagens medlemmer er med. Det er også ekstra gøy at det er Matilde Holdhus, med fortid fra BUT, som har skrevet det, sier Kaada.


Forestillingen innebærer også et samarbeid med nok en jubilant, nemlig Stavanger konserthus. I år er det ti år siden det nye konsertbygget i Sandvigå stod klart, og det er her «Hårfagre» skal spilles. To av regionens største kulturaktører har dermed funnet sammen for å tilby publikum en helt ny sceneopplevelse. Samtidig mener teatersjefen at nettopp det synliggjør hvilke begrensninger som finnes i dagens teaterbygg på Kannik, før Akropolis-visjonen settes ut i livet.

UTVIDET REPERTOAR

Et viktig mål i jubileumsåret er å utvide teatrets repertoar slik at publikum får et godt og variert
tilbud gjennom hele året, også barn og unge.


– Til sammen er 150 barn og unge involvert i teatrets produksjoner i 2022, forteller Kaada stolt.

For 1300 kroner kan man forsyne seg av alt man vil fra buffeten. Alt vil nødvendigvis ikke falle i smak hos alle, men målet vårt er at det skal være noe for alle.

Glenn André Kaada

På våren var de yngre BUT-medlemmene i aksjon med «Ulf er uvel», mens ungdommene stod for «VEKK MEG!!». Begge forestillingene ble spilt i Teaterhallen, som har vært BUTs eget hus i 15 år. I årets store høstproduksjon fra BUT blir Hovedscenen gjort om til Narnias fantasiverden. Den klassiske familieforestillingen «Narnia – Løven, heksa og klesskapet» vil by på store scenebilder og forseggjorte kostymer, forteller Kaada.


I høst vil publikum også få et gjensyn med to av teatrets egne produksjoner på Hovedscenen, som har fått avkortet spilleperioden på grunn av koronatiltak og streik: «Gjengangere» går igjen og det samme gjør «Kunsten å rane en bank».


Etter to svært krevende år ser nå teatersjef Kaada optimistisk på høstsesongen og forteller at interessen og billettsalget begynner å ta seg opp på 2019-nivå. Han sier at de bevisst har lagt om menyen for å gi et bredt tilbud til publikum.


Når teatersjefen snakker med folk utenfor teatret sier de ofte at de elsker teater og skulle ønske de dro oftere. Men Kaada vil ikke at det å gå på teatret skal være som å ta tran – noe man gjør fordi man «bør». Han vil at du skal komme fordi du har lyst. Kaada trekker fram Dramakortet som et av grepene for å få enda flere til å ha lyst til å forsyne seg av menyen.


– For 1300 kroner kan man forsyne seg av alt man vil fra buffeten. Alt vil nødvendigvis ikke falle i smak hos alle, men målet vårt er at det skal være noe for alle, sier han.


Utenom teatrets egne produksjoner, blir det også muligheter for å se tre kritikerroste gjestespill på Rogaland Teater i høst. «Solaris korrigert», med Ane Dahl Torp, blir å se på Hovedscenen Utenom teatrets egne produksjoner, blir det også muligheter for å se tre kritikerroste gjestespill på Rogaland Teater i høst.

«Solaris korrigert», med Ane Dahl Torp, blir å se på Hovedscenen 21. og 22. september. Forestillingen hadde urpremiere på Det Norske Teatret og fikk tre Heddapriser i 2016, for Årets forestilling, Beste audiovisuell design og Beste kvinnelige skuespiller. Forestillingen er basert på Stavanger-forfatter Øyvind Rimbereids diktsamling fra 2004.


Uken etter, 28. og 29. september, er det Hilde Louise Asbjørnsen sin tur til å gjeste Hovedscenen med forestillingen «Stardust». «Stardust» har hatt utsolgte forestillinger på både Chat Noir og Christiania Teater og ble nominert til Heddaprisen 2022 for Beste musikkteaterforestiling. Det siste gjestespillet er «Vi er krigere» fra Østfold internasjonale teater, som blir spilt 4. til 17. november på Intimscenen.