Det blir seks serveringer med «Lørdagsgodt» for det yngste publikummet på Rogaland Teater denne høsten. Det blir et variert program med forestillinger i ulike former, inkludert en hyllest til Barneteatrets grunnlegger Bjørn Endreson, som ville fylt 100 år i år.

Tekst: Gayatri Jeevaharan | Foto: Minna Suojoki

Teatermaker Kathrine Jünger Ims gleder seg over å kunne ønske velkommen til et fullt program denne høsten, med en ny forestilling annenhver lørdag fra 24. september til 3. desember. Ims har vært med og utviklet Lørdagsgodt-tilbudet sammen med kollega Nina Helen Godtlibsen siden starten i 2016.

– Vi hadde lenge hatt et ønske om å ha et kontinuerlig teatertilbud for de minste. Det har blitt godt mottatt, og vi er veldig glade for å se at så mange barn, foreldre og besteforeldre kommer tilbake gang på gang, sier Ims

HURRA FOR BARNETEATRET

Lørdagsgodt-forestillingene spilles i kafeen i Teaterhallen, som ble omgjort fra turnhall til Barne- og ungdomsteatret (BUT) sitt eget hus for 15 år siden. I tillegg til at Rogaland Teater fyller 75 år i år, er det også 65 år siden Barneteatret ble grunnlagt. Initiativtakeren var Bjørn Endreson, som ville fylt 100 år i år.


Endreson hadde et stort hjerte for barn og sto bak noen av forestillingene som har blitt spilt igjen og igjen gjennom Barneteatrets historie, blant annet «Askepott og Lillemusmej», som ble spilt i 1964, 1972, 1989 og 2008 og «Robin Hood og villungane», som ble spilt i 1969, 1981 og 1994.


– Dette er forestillinger som de som har «vokst opp i BUT», inkludert meg, har gode minner fra, men som dagens BUT-medlemmer har lite kjennskap til, sier Ims

Derfor har teatermakeren utviklet en egen forestilling med utdrag fra Endresons tekster til høstens program. Ims sier hun gleder seg enormt til at nye generasjoner skal bli kjent med Endresons verden, og i hans ånd er det medlemmer av Barneteatret som skal stå på scenen.

Utenom Endreson-hyllesten, som blir produsert på huset, er de andre Lørdagsgodt-forestillingene i høst eksterne produksjoner fra scenekunstnere i regionen, hvor det er voksne som spiller for barn.

– Det er et variert program, med ulike sjangre og former. Felles for alle
forestillingene er at det er kortreist teater for de minste, som spilles
tett på publikum, sier Ims.

SMÅ LEIRKLUMPER

Det er et mål at forestillingene skal være tilgjengelig for alle og at det kan være en myk og trygg inngang til teaterverdenen. Ims forteller at det kan være overveldende for de yngste å sette seg ned i de røde seteradene foran Hovedscenen, med sterke lys og stor avstand mellom sal og scene.

– I Teaterkaféen er det mindre staffasje, dempet belysning og ungene får sitte på puter i øyehøyde med scenen. Det blir en fin kjemi og kontakt mellom publikum og de som står på scenen. Kafeen har også fått en oppgradering til høstens sesong, med helt nye scenetepper som rammer inn forestillingene på en god måte og gir oss noen nye muligheter.

Programmet blir utviklet spesifikt for barn mellom 3 og 10 år. Ims sier at det er fin målgruppe å jobbe med, fordi de er et åpent og lekent publikum. Hun sammenligner dem med små leirklumper som kan formes.

– De har sansene på stilk og det er lett å få dem med inn i historien. Når vi har barnehageklasser som prøvepublikum, forteller ansatte at barna drar tilbake og fabulerer og bruker det de har sett videre i leken. De blir stimulert til å dikte og skape og være kreative vesener videre. Med disse forestillingene vil vi ta barna med inn og sende de ut i verden igjen med noe godt i ryggsekken, sier Ims.

Ims har selv tre barn i alderen 2 til 7 år og sier at lørdag ettermiddag ofte er en tid som står tom for planer i en småbarnsfamilie. Det passer dermed perfekt med en utflukt til teatret. Før forestillingene er det også rom for at barna kan kjøpe snop i kafeen og sitte og tegne litt.

Lørdagsgodt-forestillingene varer mellom 35 og 45 minutter og blir spilt to ganger hver gang.