Råtøffe men usikre på fremtiden. Det er status for åtte unge kvinner som har havnet i et Galaxyland i en tidsregning langt unna oss. De befinner seg i en slags trygghet i sin hule. Nå er tiden kommet for å undersøke om det er noe liv der ute og definere samfunnet slik de ønsker. Sammen.

Ingveig Tveranger tekst / Grethe Nygaard foto

Inn i rollene

Dette er scenariet som møter oss på Galaxyland-øvelser i Kjellerteatret. I skrivende stund er stemningen litt annerledes, prøvetiden er en kreativ «lekegrind» for åtte skuespillere.

De tester grenser mellom stabler av maskinvåpen, yogamatter, et skjelett og badeballer. De leker frem litt av forestillingen og kjenner på energien mellom hverandre. Skuespillerne har til sammen mange år med sceneerfaring. Flere startet i barne- og ungdomsteatret som 8-9 åringer, noen kom til fra 12-årsalderen, og har vært med på dr. Proktor, Det suser i sivet, Ulf er uvel og andre oppsetninger.

De åtte skuespillerne skal i rollene sine tørre og klare ting de aldri har gjort før, når de finner veien ut av den trygge hulen der de har vært strandet i et langt og ubestemt tidsrom. Helt alene, uten mødrene i nærheten.

Powerpuff Girls fremfor MacGyver

-Er vi inspirert av Pippi? Verdens sterkeste jente? Tja, de ser til andre helter.

-Heller Powerpuff Girls enn MacGyver, er de åtte enige om. Powerpuff Girls er et velkjent superheltunivers for dagens ungdom. De mener at det passer bedre enn MacGyver

-Manuset må filtreres når det er unge som skal fremføre det og skal kommunisere til en målgruppe som er mellom 13 og 19 år. Både jeg som regissør og teksten fra Rolf Kristian Larsen må knekkes litt, vi er ikke selv unge, sier Carl Jørn Johansen.

-De som kommer ut fra hulen har begrensede livserfaringer. De møter noen zumbier (ja, zumbier) og de er kanskje farlige. Men ingen av huleboerne har lyst til å dø uten å ha kjempet for noe. Derfor spiller de teater for å finne frem til en grunnlov og vi får et teater i teateret som spiller teater i teateret, sier Johansen og sørger for lett forvirring når han spinner videre om lag på lag.

-I teateret her kan du ikke dø, for dersom du ikke føler deg død så er du ikke død.

Her kan det være på sin plass å slå fast at Galaxyland inneholder noen sci-fi-elementer og at du må kjøpe noen premisser som ikke alltid har en logisk forklaring. Slik virkeligheten også kan være noen ganger.

The future is female

Galaxyland er skrevet av Rolf Kristian Larsen, som selv har vært medlem i Barne- og ungdomsteatret ved Rogaland Teater. Teksten hans har blitt gjenstand for en ungdommelig referanse-vask. Ut med Gerd Liv Valla, og inn med…? Sylvi Listhaug eller Atle Antonsen? Det er diskusjonen som går i Kjellerteateret på Rogaland Teater en mørk vinterkveld.

Når karakterene i stykket går ut av hulen må de oppdage ting og fortiden på nytt. Nå skal de definere og lage sitt eget Galaxyland med frihet, ungdomsopprør med egen grunnlov og henter inspirasjon fra det sosiale mediet Facefuck.

Stykket tar oss med til ungdommer i fremtiden, vi får oppleve hvordan språket har blitt og er en slags overdrivelse av i dag, eller hva man kanskje tror fremtiden vil bli. Det er en miks av krenkelser, samfunnskritikk, diskusjoner om kjønn og helt uten gutter. The future is female.

-Vi er kanskje blitt litt ekstreme i hulen og vi ender med å dra ut. Uenighet er ulovlig. Å skille seg ut er ulovlig, sier skuespillerne, og mener at Galaxyland er en mer ekstrem versjon av det vi ser i dag. Mye mer ekstremt.

Knallhard jobbing

Skuespillerne jobber knallhardt under instruksjon fra regissør Johansen. Han mener at stykkets endelige form blir til i et slags udemokratisk demokrati, der alle kan bidra inn.

Johansen instruerer nå sin andre ungdomsforestilling på teatret. Han er helt klar på at det er viktig å involvere skuespillerne til å forme uttrykket sammen med helt klare tanker og ideer han har.

-Jeg vil ikke at folk skal være med på noe de ikke forstår eller er med på, de må involvere seg, sier han og viser til at Ungdomsteater er en egen sjanger innen scenekunsten.

Her har Rogaland Teater en helt unik nasjonal posisjon og tilnærming ved å sette opp to forestillinger butt i butt for og med ungdom, der alle generasjoner selvsagt er invitert.

Huleboere i en fiktiv fremtid

Huleboerne har ikke bestemt seg om de har sittet der i 2 uker, 2 år eller 15. Eller var det 500 år? Utgangspunktet er at de er veldig forsiktige, det er livsfarlig å være uenige. Men de opplever at det går an ha en fornuftig meningsutveksling. Mellom linjene i stykket ligger det mulig samfunnskritikk eller kanskje er det heller en flunkende ny samfunnsinstruks?

-For huleboerne er det komplisert, men ikke en total utdriting av dagens offentlige diskusjon. Vi holder på å finne ut av hva vi holder på med, vi lager vår egen lille frigruppe til å definere hva dette er innen vie rammer, sier Johansen.

For ham er overgangen til regi kanskje det skumleste akkurat nå, men han syns det er moro å forløse andres tanker om et prosjekt.

-Som dramaturg er du en samtalepartner med instruktør/regissør, men nå har jeg helt spesifikke holdninger til alt mulig og det som kommer opp. Her forsøker jeg å invitere ungdommene til å dele tanker, meninger og bli aktive medskapere.

Her er det bare jenter på scenen, det foregår jo kanskje 500 år inne i fremtiden, og derfor er det kun kvinner som har overlevd.

-Jeg kunne godt tenke meg at disse åtte kvinnene er litt uniformerte slik vi opplever ungdommer i dag.

-Det er gøy å lage dette stykket. Det er fint at vi alle er på scenen hele tiden. Det gir en skikkelig rock an roll feeling, sier skuespillerne.

Om Galaxyland

  • Åtte unge skuespillere i et halvdystopisk fremtidssamfunn der de selv setter rammene for det livet de ønsker å leve innenfor et fellesskap med hverandre.
  • Varer en time i Kjellerteatret på Rogaland Teater
  • Skuespillere: Eir Apneseth, Johanne Bakke, Ragnhild Faret, Fryd Kristina Fossmo Nymo, Stella Hegreberg, Rojin Kaplan, Anne Muge Soyer, Madeleine Viste Brannan
  • Regi: Carl Jørn Johansen
  • Tekst: Rolf Kristian Larsen

Om den unge scene (DUS)

  • De Unges Scene (DUS) – dramatikkprosjekt for ungdom
  • Galaxyland er et DUS prosjekt, der ungdommer kommer i kontakt med ny norsk dramatikk og bygger et nettverk på tvers i kunst og teater.
  • DUS er et landsdekkende prosjekt som har eksistert siden 2002, der etablerte og nye dramatikere skriver for ungdom. Fra starten var det 20 ungdomsteatergrupper, nå er det hele 80 aktive ungdomsteatergrupper.
  • Galaxyland er også manus for to andre teatergrupper i Rogaland, og dermed møtes de tre gruppene til en teaterfestival og ser samme tekst tolket og fremført av ulike ensembler.
  • Rogaland Teater er både medeier og pådriver for DUS.