Larger than life og fortsatt relevant. Det slår Rogaland Teater og Haugeund Teater tydelig fast når de inviterer alle i Rogaland til å bli bedre kjent med forfatteren som speilet sin samtid på godt og vondt. Alexander er fortsatt aktuell, 175 år etter sin fødselsdag.

TEKST: INGVEIG TVERANGER / FOTO: STIG HÅVARD DIRDAL

-Dette blir Alexander Kielland for «dummies» og for de som har et nært forhold til ham, sier regissør Morten Joachim, som også er sjef på Haugesund Teater.

Med Joachim i regissørstolen og Espen Hana i rollen som Alexander blir stykket et kulturelt Rogfast, fordi forestillingen skal spilles både i Stavanger og Haugesund.

-Dette samarbeidet er veldig godt, det øker handlingsrommet for begge teatrene og er effektivt og bra for både siddiser og arabere, sier Joachim.

Teatersjef ved Rogaland Teater, Glenn André Kaada er enig. Han mener at dette blir en underholdende måte å bli kjent med «han typen på pidestall» nede på torget i Stavanger, en du trodde du visste hvem var på en gøyal måte.

-Jeg mener at Espen Hana faktisk ligner veldig på Alexander. Vi er fortsatt omgitt av Kielland, bare tenk over det. Mange ting er oppkalt etter ham og det er verdt å reflektere over at hans univers lever rundt oss, sier Kaada.

En smilende mann i gammeldagse klær, dekket i hvitt kritt.
Espen Hana i rollen som Alexander Kielland

Ja, det er mange eksempler, også langt utenfor Stavangers grenser. Alexander Kiellands plass i Oslo. Garman er en bar i Stavanger. Skoleavisen på Kongsgård, Stavanger katedralskole heter Lille Marius. Oljeplattformen var også kalt opp etter Kielland.

Joachim har jobbet nært med dramatiker Rolf Kristian Larsen om å utvikle stykket og er helt klar på at de ser konturer av både Stavanger og Haugesund i materialet de har konsentrert seg om, brev og novelletter etter Kielland.

-Han skriver ikke eksplisitt om noen av byene, men vi som kan Haugesund og Stavanger og samfunnsstrukturene kjenner mye igjen. Alexander er nok mer kanonisert i Stavanger. Vi gjør stykket relevant ved å løfte frem allmenngyldige saker han tok opp i sin tid. Noe av det mest interessante vi ser er at han skriver om ting som virker nyere, men som kom opp på 1800-tallet, påpeker Joachim.

Han nevner problemstillinger rundt ravnen som flyr over jorden og ser på ødeleggelser, og mener at den ravnen hadde vært sintere i dag.

-Dessuten er stykket om Alexander også en historie om kampen for å bli sett og anerkjent for kunstnerskapet, på tvers av samfunnets normer. Problemstillingen er talefrihet, å tørre å ta ordet. Kielland ble politisk kansellert fordi han kom med upopulære betraktninger om samfunnet han levde i og andre kunstnere slo ring om ham. Dette er svært aktuelt i vår tid, sier Joachim, som selv kjenner seg litt som en «outspoken» enfant terrible til tider.

-Det saftigste fra Alexander er jo egentlig brevene. Da vi dykket ned i dem kjente vi alle på en stigende interesse for ham som person og samfunnsrefser. Han var en viktig person i samtiden og denne delen tenker ikke folk på når de ser ham på torget, sier Kaada.

Begge teatersjefene gleder seg over denne gylne muligheten til å komme dypere bak den kompliserte personen som står for alle de litterære klassikerne.

-Han var et sammensatt menneske, full av motsetninger. Dette er en fyr som strevde, drakk mye, spiste mye, mente mye og elsket mye. Han var larger than life i en liten pietistisk by som Stavanger. Han fikk barn utenfor ekteskap. Samtidig var han full av dårlig selvtillit, tvilte på seg selv, syns han skrev dårlig og var lat, oppsummerer Kaada.

En mann i gammeldagse klær lener seg mot en dørkarm.

Han mener at brevene gir økt forståelse for bakgrunnen han kom fra og hva han ville til livs; og det var hykleriet.

-Jeg opplever at han følte at han var eslet til store ting, men var usikker på hva det var. Men han ble en stor forfatter og han var borgermester i Stavanger mens han spiste og drakk seg i hjel, reiste til Frankrike og prokrastinerte og skrev hjem om menyene til konen Beate. Han minner meg litt om Cornelis Vreeswijk. Og han var en fremmed karakter i denne regionen, både i klesveien og oppførsel. Men han ville kanskje ikke stukket seg ut på samme måte i dag, sier Kaada.

-Folk skal se dette stykket fordi det er veldig mange som ikke har lest Kielland, og det er en fare for at han svinner hen uten at vi vet hva vi da gir slipp på. Dette er en underholdende og spennende måte å bli kjent med ham på, og vi håper jo at folk får lyst til å lese ham, sier Joachim.

De gleder seg begge veldig over at unge skuespillere de omtaler som «Lykkeland-barna» er med i stykket, og den «gamle» teatersjefen Arne Nøst lager et visuelt bakteppe som eyecandy rundt forestillingen.

Fakta

Alexander – har premiere 4. september på Rogaland Teater.

Settes opp på Haugesund Teater 28.01.25

Produsent: Carl Jørn Johansen

Komponist og lyddesigner: Ida Flåten Kampenhaug

På rollelisten;

Espen Hana som Alexander

Marianne Holter, flere roller

Amund Harbo, flere roller

Malene Wadel, flere roller

Mathias Koppola, flere roller