Ut av ingenting dukker Cassandra opp i teaterrommet. Hun vet ikke helt hvem hun er, men hun trenger å bli hørt. Fra et ordløst sted løsrevet fra tid og rom, begynner hun å prate.

Og hun stopper ikke.

Hun prøver å få oss til å forstå henne – men det er kanskje umulig?

Cassandra leter derfor etter meningsfulle forbindelser i en tilsynelatende frakoblet verden og usammenhengende hverdag. Er det i det hele tatt mulig å tro på en annen mulig verden, eller å forstå seg på andre mennesker? Hvordan kan vi forstå det man ikke klarer å tro på?

Cassandra er en stemme som gjennom en alvorlig og realistisk, men også drømmende og leken tekst, trer inn i et språk som utfordrer seg selv i sin søken etter mening.

I Cassandra fortsetter Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer sitt dramatiske prosjekt, som på sin særegne måte, i monologform, skildrer individets behov for menneskelig kontakt. Nå i samspill med skuespiller og artist Benedicte Izabell Ekeland

Sagt i pressen

Izabell fikk trampeklapp og velfortjent stående applaus etter premieren på Cassandra! Og publikum var bergtatt og ga en gjensidig omfavnelse av denne rosa klemmen av en forestilling!
I Cassandra går tekst, lys, musikk og ikke minst Izabells formidling sømløst opp i en høyere enhet. Og Izabell gjør en kraftprestasjon der hun står helt alene på scenen! 
I en strålende velskrevet monolog tar hun oss med på en berg- og dalbanetur av en ordlek! Nærmest som nordlyset beveger hun seg i et skiftende mønster, der hun veksler elegant mellom hverdagslige situasjoner, og det kan virke som hun har vært i komisk hardtrening, for i neste sekund å fremføre poesi så nydelig at tårene presser på.
 
Også Aftenbladets anmelder lot seg både begeistre og imponere. Han starter sin anmeldelse med følgende spørsmål: «Hip hop-artisten Izabell, mutters aleine på teaterscenen. Kan det gå bra?» Og svarer resolutt «Ja.» Han begrunner det blant annet med: «(…) heilt frå anslaget har Izabell rommet. Ho har gjort Høyers gode bokmålstekst til sin eigen, på stavangersk.» Han skriver videre: «Ho har teft både for timing og melodi. Språk er rytme og melodi. Denne forståinga er heilt nødvendig for å kunna framføra ein tekst som vekslar mellom det kvardagslege og det poetiske. Ja, og så hjelper det nok å ha sceneerfaring, å kunna stråla ut at du er trygg, å kunna ta rommet, halda på eit publikum.» Og derfor belønner han Cassandra med en knallsterk femmer på terningen.

Les hele anmeldelsen her

«Hip hop-artisten Izabell, mutters aleine på teaterscenen. Kan det gå bra?» «Ja»

Aftenbladet

Portrettfoto av Izabell Ekeland

Benedicte Izabell Ekeland

Cassandra

  • Varighet

    1 time uten pause

  • Varighet

    1 time uten pause