Tekst: Wenche Skorge | Foto: Stig Håvard Dirdal

Han er mannen som komponerte musikken til Det tusende hjertet’’. Oppsetningen fikk publikumsrekord ved Rogaland Teater da den først ble vist første gang. Nå har Ottesen en klar ambisjon om å ta suksessen til nye høyder.

Da stykket ble satt opp i 2007 var det live musikk med et orkester på fire som spilte henholdsvis piano, trommer, kontrabass og fiolin. På den måten ble musikken og dialogen tydelig atskilt, uten glidende overganger.

Når musikken nå spilles inn i studio endres dette grunnleggende. Mange muligheter for nye vrier og andre effekter åpner seg. Komponisten lister opp i fleng. Bedre lyd, nye instrumenter, anledning til å perfeksjonere.

’’Jeg vil gjøre det mer filmatisk og i mye større grad bruke musikken som stemningsskaper. Vi skal få fram et mer spennende lydbilde. Det skal bli mer symfonisk, mer storslagent’’, fastslår Ottesen som åpenbart fryder seg ved tanken.

’’Musikken er den kunstformen som er mest umiddelbar. Den går rett i hjertet. Derfor er den uovertruffen når det gjelder å skape stemning. Jeg er en maksimalist som liker sterke stemninger. Å pirke i hverdagen er ikke min stil. Men skal du ha en stor finale, kan du ringe meg’’.

Teamet som står bak nyoppsetningen av Det tusende hjertet er nøyaktig det samme som sist, og selv om alle har vært på hver sin kunstneriske reise de siste ti årene, er fellesnevneren fortsatt godt samarbeid og felles forståelse for saker og ting.

Barna derimot er alle nye. Men Ottesen har stor tro på dem.

’’Noe av det som er bra med nåtidens TV og sosiale medier er at barn er blitt mer frimodige. Nesten alle har en arena som de kan få prøve seg på, om ikke annet så kan de få gjort noen opptak selv. Det virker som de ikke lenger så redde for å vise sine kunster og talenter. Til og med gutter tør jo å synge’’.

Janove Ottesen har mange lovord om samarbeidet med Rogaland Teater og Tore Renberg. Da han skrev musikken til Det tusende hjertet var det første gang han komponerte for teater. En ny dør åpnet seg i karrieren hans. Siden har han laget musikk til flere teaterstykker, samt en film.

’’Tore Renberg og jeg jobber godt sammen, og vi er ganske like i arbeidsformen. Det går fort og raskt. Vi får prøvd ut mye på kort tid’’, forteller komponisten i det kunstneriske radarparet.