En gigantisk pengegave på nær 2,5 millioner kroner ble drysset over Barne- og ungdomsteatret (BUT) på tampen av fjoråret. Det er Sparebankstiftelsen SR-Bank som bidrar til at kulturen får sterkere bein å gå på.

TEKST: INGVEIG TVERANGER / FOTO: HANNE NYGAARD

I et tårnkontor på Rogaland Teater sitter Bjørn Ravn Carlsen, teatersjefen for BUT, under en vakker lysekrone og klekker ut ideer og løsninger, sammen med flinke kolleger. Det er høyt under taket og rom for mange viktige tanker som vil prege regionen når de blir satt ut livet.

En viktig del av hans jobb er å få tak i penger som kan fete opp de slanke teaterbudsjettene for kidsa, og det har han klart med en ganske freidig søknad til Sparebankstiftelsen SR-Bank og dialog med Ellen Berg Instefjord, gave- og kommunikasjonssjef.

Ja på alt

-Da vi fikk beskjed om at vi fikk pengene ble vi utrolig glade. Vi ble oppfordret til å søke på det vi ønsker oss, men at vi ville bli behandlet som alle andre. Da bestemte vi oss for å gutse og tenke stort. Jeg trodde ikke vi skulle få ja på alt. Men det fikk vi, ja på alt, gliser en fornøyd Bjørn Ravn Carlsen, som ser frem til BUT’s feiring av 70 år i 2027. Over 30.000 unge har vært innom i løpet av alle årene. Nå har de penger til jubileet. Og mer.

Carlsen i tårnet er varm i hjertet over det teamet kan planlegge fremover. Det er ganske mye. Barne- og ungdomsteatret skal tenke nytt og ta sjanser og levere teater på måter som vil bli lagt merke til!

Selv skal han dykke ned i tekstene og sangene til Svein Tang Wa, den store Stavangerkunstneren og trubaduren som gikk bort i august 2021.

-Jeg har skrevet teater før, men er litt på tynn is her. I mitt stille sinn tenker jeg at jeg skal gjøre dette sammen med Svein Tang Wa. Jeg kjente ham personlig og har ham med meg. Vi skal leke i hans univers med glede og humor. Han jobbet med Stavangerensemblet og mye på egen hånd. Det blir en slags musikal eller teaterkonsert og vi skal lage bølger rett og slett. Skal laga bølger er en Tang Wa-sang jeg liker godt, og jeg merker at Tang Was sanger treffer ungdommen, sier Carlsen.

En mann står inni en retro telefonkiosk inne i teaterfoajeen.

Avgjørende ungdomsskoler

Det neste BUT skal gjøre er å invitere seg selv til en prat skolesjefen i Stavanger kommune og kanskje rektorene til høsten.

-Det å samarbeide med skoler er viktig i det store bildet. Ungdomsskolene er avgjørende for oss. Vi mangler 8. – 10. klassingene her i teatret, og vi håper å få til et samarbeid med dramalærerne for faget sal og scene, å utveksle erfaringer og ideer, sier Carlsen vil knekke en kode.

-Med kurs, besøk og samarbeid, med for eksempel en 20-30 prosents stilling kan vi bistå med prosjekter. Det kan være vinn-vinn og kan gagne begge parter. Vi har 13 ungdomsskoler. Det er mange talenter som kan bli kjent med teatret. For lærerne kan det være bra å få bli en del av en større setting, få jobbe kreativt med andre og utvikle både samarbeid og kontaktnett. Dette ser vi frem til, sier Carlsen.

Lørdagsgodt

BUT ønsker også å gi mer til de minste, ved å doble tilbudet Lørdagsgodt fra seks til tolv forestillinger, med to forestillinger på dagtid lørdager for barn i alderen to til seks år. Da blir det 12 i halvåret.

-Målet er et fast opplegg som er bærekraftig, slik at vi kan komme opp på et høyere nivå. Dette har jeg tro på, vi selger ut alt så vi har rom for mer, sier han.

Selve 70-års jubileet for BUT i 2027 skal markeres skikkelig med nyskrevet teater. Det er både skummelt og veldig gøy. For teatret er det svært viktig at et stykke for ungdom og med barn og unge på hovedscenen går så det kviner. De har egentlig ikke råd til å bomme kommersielt. Så er det sagt. No pressure liksom. Den som skal skrive et helt nytt stykke til jubileumsåret må lykkes. Nå leter Bjørn Ravn Carlsen og hans team etter et stort talent som kan og skal skrive nytt for teatret. Det gir mye glede og spenning for teatersjefen.

Nytt og risikabelt

-Noe av det beste med milliongaven fra Sparebankstiftelsen SR-Bank er at vi at vi får lov til å gjøre ting som vi ellers ikke har tid, mulighet og kapasitet til. Det er sjeldent vi setter opp helt nye historier på scenen i BUT. Narnia er et slikt eksempel, selv om den ikke er ny. Tore Renberg skrev 1000 hjerter til oss. Nå er målet at vi skal få presentere en ung og ny stemme med en helt ny historie. Nye tekster er sabla dyrt og det er risikabelt å gjøre det. V i håper det blir en block buster. Det vil kreve mye av oss. Vi har ambisjoner om over 16.000 besøkende. Vi satser friskt!

Barne- og ungdomsteatret vil også gi både sommerjobb og teaterglede når kveldene er lyse og lange. Bjørn Ravn Carlsen er helt seriøs når han ønsker seg mer struktur på sommertull og tøys på teatret.

-Vi skal gi folk sommerjobb, der de kan fortsette tradisjonen vi kjenner fra sommerteatret folk har opplevd på Hindal gård, i et telt ved Oljemuseet eller på Natvigs Minde.

Tanken er å ta opp igjen tradisjonen ved å ta det inn i Teaterhallen og bruke ungdom til å jobbe i samme sjangeren med litt crazy humor. Ungdommene skal rekrutteres inn et år på forhånd og blir en del av sommerteatergruppen.

-Det blir jobb i et helt år, fra september til mai en eller to ganger i uken. Etter syttende mai har vi oppkjøring og rundt 15. juni blir det premiere. Vi ser for oss at dette er en sommerjobb. På dagtid kan vi gi noen forestillinger til sommerlige fritidstilbud. Det kan bli superkult og en fantastisk opplevelse for ungdommene. Standarden er at vi tar en kjent og kjære historie og radbrekker den, leker med den og tøyser med den, opplyser Carlsen.

Stor rekkevidde

Sparebankstiftelsen SR-Bank mener at Barne- og ungdomsteatret er et unikt tilbud som er med på å utvikle og skape mennesker på en veldig god måte. Derfor flesket de til og bistår for å fete opp teatertilbudet til neste generasjon.

-Med en så stor gave over tre år fremover, ønsker vi å bidra til langsiktig og muligheter. Vi ser at BUT leverer høy kvalitet på scenen, men vi liker også veldig godt måten de møter barn og unge på, sier Ellen Berg Instefjord, som er gave- og kommunikasjonssjef i Sparebankstiftelsen SR-Bank.

En smilende kvinne ser inn i kamera.

Hun mener at BUT leverer resultater langt utover Rogalands grenser, med mange samarbeid og samspill med andre teatre og lag, slik at betydningen av arbeidet er stor og rekker langt.

-Det er unikt at barn og unge får erfaring i å stå på scenen, samarbeide, mestre og prestere. I tillegg syns vi det som skjer «bak scenen» også er viktig. Nå får teatret mulighet til å gi unge sommerjobb og få prøve seg på flere ting. Det er også flott å se at barn og unge også står på scenen sammen med voksne, sier Instefjord, som brenner for teaterets mulighet til å utvikle og skape unge mennesker i samspill.