Jorda rundt med nytt blikk
Jules Vernes klassiker fra 1873, «Jorda rundt på åtti dager», danner utgangspunktet for årets sommerteaterforestilling. En fantastisk historie og et flott eventyr med et hav av muligheter for en regissør. Det mener i alle fall Svein Solenes, mannen som er regiansvarlig for årets sommerteater.
Da han skulle velge fortelling, ble det til slutt den eksentriske globetrotteren Phileas Fogg og butleren Passepartout som vant fram i skarp konkurranse med andre kjente og kjære klassikere i samme gate.
’’Jeg er barnslig selv. Derfor elsker jeg naive historier som rommer mye, som byr på humor og som overrasker. Teater kan godt være litt rampete.
Våre forestillinger om de andre, hva som er politisk korrekt og alt dette, har selvsagt forandret seg i årenes løp. Men samtidig har vi fortsatt våre stereotype forestillinger og våre fordommer. De har vi jo alltid med oss, uansett tidsalder. Dette feltet skal vi utforske. Hvilke utfordringer ville Phileas Fogg møtt i dag? Vi skal lage ablegøyer,’’ lover regissøren, som vet å verdsette sine klassikere.
’’Klassikeren har alle et forhold til. Det gir stor frihet og rom for utprøving. Samtidig fyller den kriteriet om å tilby noe til alle».
Han er overlykkelig for å ha fått med seg Anders Brunvær Hauge som musikkansvarlig. Musikken er viktig på sommerteatret, og regissør Solenes gir Brunvær Hauge den beste attest. Med denne komponisten om bord, er det garantert at lydbildet reflekterer reisen.
Solenes har vært skuespiller ved Rogaland Teater siden 2009. Her har han tidligere hatt regien for barneteater-oppsetningen Karius og Baktus og musikalen Absolutt Shakespeare. Sin første erfaring med barneteater fikk han ved Teatret Vårt i Molde da han arbeidet der, og det var også i Molde han først fikk prøvd seg som regissør.
’’Teatret i Molde gjorde masse barneforestillinger. Der hadde vi ikke et barneteater med barn på scenen. Vi voksne spilte, og omtrent femti prosent av tiden var det for barn. Vi fikk masse anerkjennelse og vant blant annet Hedda-pris», forteller Solenes, som mener at suksessen skyldes at teatret satser på kvalitativt god kunst for barn.
Så hva er kriteriet for lykkes med et konsept som Sommerteatret?
En dæsj gammelt, en god klype nytt. Litt humor, litt alvor. Noe for de store, enda mer for de små. Samt store doser tull og tøys, rampestreker og generell herjing rundt, skal vi tro Solenes.
’’Husk vi skal fange alle: barn, ungdom, foreldre og besteforeldre. Da må vi ha noe som er gjenkjennelig for den eldre garde, og samtidig legge til noe nytt som underholder barna. Men selv om det skal være gjenkjennelig, må vi også skape uventede brudd i fortellingen. Det er bruddene og overraskelsene som framkaller latteren».
Selv om det er utfordrende å skape humor som appellerer til flere generasjoner med helt ulike referanser, er det slett ikke umulig. «Se bare hvis vi lar Hitler skli på et bananskall. Da ler både unge og gamle, men av helt ulike grunner».
’’Hva legger du vekt på når du lager teater for barn?’’
’’Jeg er opptatt av å fortelle en god historie. Den kan være både morsom og alvorlig. Den må ha mange fasetter, og man må fange historien på en måte som barn forstår».
’’Barn i dag er vant til underholdning på skjerm med oppdrevet tempo. Hvordan lage teater som sikrer ro og konsentrasjon?’’
’’Noen barn blir sterkere påvirket av teater enn av kino. Vi ser at 10-12-åringer kan bli litt skremt av Det tusende hjertet. Et rom med levende mennesker ser ut til å ha sterkere effekt på barna enn den skjermen som de har rundt seg hele dagen».
Bjørn Ravn Carlsen, leder for Barne- og ungdomsteatret ved Rogaland Teater, skyter inn: ’’Nettopp på grunn av den allestedsnærværende skjermunderholdningen der alt går så fort, er en av teatrets fremste oppgaver å være et motstykke. Å skape et rom for lange tanker, ro og refleksjon».
’’Men Sommerteatret er impro-teater. Her kommer vi ikke unna høyt tempo og friske sprell, men så er det også det som er vår spisskompetanse. Oppgaven blir å gjøre det så bra som mulig. Så bra at det er elegant’’, understreker Solenes.
Barneteater-sjefen er enig.
’’Det er vi bare nødt til for ingen er så nådeløse som barn. Spiller man for barn som kjeder seg, merkes det med en gang. Er det noen som fortjener kvalitativt godt teater, så er det barna». Dessuten er de to helt klare på en ting: Å skape godt barneteater er ren overlevelsesstrategi for teatret. Morgendagens publikum formes i dag.
Også i år skal sommerteatret være i Geoparken ved Oljemuseet. Konseptet med telt i sentrum ble prøvd ut for første gang i fjor, og ble godt mottatt av alle, både ansatte og publikum. Lokasjonen gir dessuten mulighet for late night-forestillinger med bare voksne. Også det funket i fjor. De voksne uten følge av barn, fylte de forestillingene som var reservert for dem.