Tekst: Anja Fremo | Foto: Stig Håvard Dirdal

– En gang i året inviterer teaterets sponsor Repsol brukere og frivillige i Kirkens Bymisjon til en matiné. Før forestillingen serveres lapskaus og salen fylles av et publikum som opplever mer reelt drama i sin hverdag enn de fleste andre.

-Teateret er en nøytral møteplass, og her er alle like. Det bidrar til møte mellom mennesker og gir dem som lever i en konstant vanskelig livssituasjon en opplevelse av å være på lik linje med alle andre, sier Hatløy.

Stolt vertskap

Repsol-ansatte har rollen som vertskap i teateret denne dagen. De serverer lapskaus, kake, kaffe og brus. -Jeg vet at dette skaper engasjement og stolthet hos våre ansatte. Folk har lyst til å være med som vertskap, forteller kommunikasjonssjef i Repsol Norge, Grethe E. Foldnes.

Samarbeidet mellom Kirkens Bymisjon og teateret inngår i sponsoravtalen med Repsol. Trekantsamarbeidet er unikt, og ble belønnet med pris som «Årets perle» i en kåring i Sponsor- og Eventforeningen sist vår.

-Vi ønsket å legge noe til i avtalen vår, noe som kunne bidra til ytterligere samhold internt og mellom «husene» våre. Så kom vi fram til at vi sammen ønsket å invitere Bymisjonen til en årlig forestilling, forteller Foldnes.

Nært engasjement

Som sponsor, kan Repsol-ansatte få teaterbilletter og kolleger går ofte sammen på teater. Når bedriften har årets julelunsj, er det gjerne med kunstnerisk bidrag fra skuespillere ved teateret. Dette er fine fordeler som har ligget inne i avtalen om samarbeidet helt fra starten i 2013.

-Repsol er opptatt av «å sette spor» med våre sponsorengasjement. Det er selskapets policy. Vi ønsker å legge til rette for at ansatte kan bidra i nærmiljøet og vi støtter aktører som er nære oss, for eksempel Ryfylke Friluftsråd, sykkelløpet Tour of Norway, museumsbåten Wyvern og Oljemuseet. I tillegg har vi altså samarbeidet med Kirkens Bymisjon og Rogaland Teater, forteller Foldnes.

Siden både Repsol og Rogaland Teater allerede hadde et samarbeid med Kirkens Bymisjon, jobbet de seg fram til ønsket om å gi en forestilling for Bymisjonens brukere. Prosjektet ble lagt inn som en ekstra dimensjon i sponsoravtalen.

Åpner for nytt publikum

De siste årene har derfor Bymisjonens brukere; folk som selger Asfalt, jobber i På hjul, har erfaring med prostitusjon, får hjelp ved Rogaland A-senter eller møter opp til frokost i Petrikirka, vært på teater. De har blant annet sett «Cabaret», «A Christmas for Carol» og «Tønes». For noen har nok teater vært sett på som et sted andre – ikke dem kan gå. Mange hadde ikke vært på teater i det hele tatt eller i hvert fall ikke siden de var barn.

-Et par som selger Asfalt, skjønte at teateret også er for dem, kjøpte seg Dramakort, forteller Maggi Hatløy.

På den måten når teateret ut til nye publikummere, til folk som tradisjonelt ikke har vært vant til å tenke på teateropplevelser som en del av tilværelsen.

Klem fra salen

Skuespillerne setter også pris på å spille for et mindre blasert publikum. De er vant til ektefølt applaus, men ikke at begeistrede publikummere hopper opp på scenen etter en forestilling og klemte alle som takk for opplevelsen.

-Jeg er veldig glad for at vi har greid å få dette til. Det er en god idé som har truffet noe – og truffet rett, kjenner Grethe E. Foldnes.

Vamp-forestillingen «Våken drøm» står på planen for Bymisjonens folk i vår. Repsol-ansatte skal stå klar med en porsjon lapskaus til alle som kommer.

-Første gang vi inviterte til denne forestillingen, visste vi ikke helt hvor mange og hvem som ville komme. Nå vet vi at det er en sterk forventning hos folk i Bymisjonen og de får spørsmål om når det skal skje, forteller Marianne K. Bjørkelund ved teateret.