Hvor mye teater for barn og unge får man for to en halv million kroner? Riktig mye, tenker Bjørn Ravn Carlsen. Og litt til.

TEKST: LINE NOER BORREVIK / FOTO: HANNE NYGAARD

I 2027 fyller Barne- og Ungdomsteateret 70 år, og det skal vi få merke allerede fra høsten av. Takket være en tidlig bursdagsgave på nesten 2,5 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen SR Bank starter feiringen med Lørdagsgodt. Mye mer Lørdagsgodt. Vi kan aldri få for mye lørdagsgodt.

Stinn brakke

– Vi har hatt disse lørdagsforestillingene for de yngste barna i fire år, og de er alltid utsolgt. Nå går vi fra seks spilledager i halvåret til ti, der vi også spiller noen torsdager og fredager for å nå dem som ikke vil i teatret på en lørdag. I og med at vi spiller to forestillinger på lørdager, øker vi altså fra 12 til 16 forestillinger i høst, forteller BUT-sjefen.

Målet er å komme opp i minst 48 forestillinger i året. Da BUT satte opp Ulf er uvel, som retter seg mot aldersgruppen 2-5 år, ble det solgt 5000 billetter.

– Det er et enormt behov i denne aldersgruppen, så Lørdagsgodt må vi ha mye mer av. Vi kjøper inn forestillinger og lager noen selv, og nå er planen også å lage en forestilling vi kan oppsøke barnehager med. Med pengene fra gavefondet kan vi tilby teater til en lav pris, der ungene er. Det finnes barn der ute som aldri går i teater. Det må vi gjøre noe med, sier Bjørn Ravn Carlsen.

Svein Tang Wa

Men det er mer i godteposen, mye mer. To store satsninger i jubileumsåret blir to helt nyskrevne stykker, ett for og med ungdommer og ett for og med barn. Til forestillingen for barn leter BUT-folkene etter en ung, ny stemme fra Stavanger som kan skape en sceneforestilling for riktig mange av teatrets unge skuespillerspirer. Ungdomsstykket skriver sjefen sjøl, og han skal også ha regien.

– Jeg lager et stykke med utgangspunkt i Svein Tang Was rikholdige katalog. Han har skrevet enormt mange sanger, ikke minst om å ta steget fra barn til voksen. Han spør: Er det verd det? Et godt spørsmål som kan bli en fin ramme for det stykket vi ender med.

Stavangerkunstneren Svein Tang Wa skrev en rekke viser han selv framførte og ga ut, men han har også levert mye av materiale til Stavangerensemblet, Vamp og Leif og kompisane. Blant annet. Han var også billedkunstner, slampoet og dramatiker, blant annet, og hadde bak seg en kort karriere som sufflør på Rogaland Teater. Han døde 75 år gammel i 2021.

– Jeg opplever at ungdommer ikke kjenner ham og sangene hans, men at de liker det godt når de får det servert. Vi skal gi ham et nytt publikum og løfte ham fram i lyset igjen. Det fortjener han.

Sommerteater

I jubileumsåret 2027 gjenoppstår Sommerteateret etter noen års dvale. I perioden 2009-2019 ble det satt opp mye sprøtt og gøy på utradisjonelle scener som Natvigs Minde, Geoparken og Hindal gård. Flere titall tusen billetter ble revet bort.

– Det var kjekt å spille på disse stedene og det ga opplevelsen noe ekstra, men det ble også nokså dyrt. Nå bruker vi Teaterhallen, for den har vi jo. Det vi gjør annerledes er at vi lar ungdommene vi plukker ut til oppsetningen jobbe med forestillingen ukentlig i et helt år, før de får tre uker sommerjobb med å spille den. Konseptet er lekenhet og improvisasjon, og uansett hvilken historie vi velger å fortelle vil det bli formet og preget av dem som skal være med.

Målet er også at utvalgte grupper unge skal få se forestillingen gratis, og at satsingen skal fortsette i 2028 og 2029.

Sal og scene

Han har tenkt å klemme enda mer ut av gavesjekken, og i disse dager får grunnskolen i Stavanger et tilbud det vel knapt går an å si nei til.

– Sal- og scene er et valgfag i ungdomsskolen, og vi vil bidra til å styrke det. Mange av lærerne som har faget er knallflinke, men de er ofte alene og faget er sårbart. Vår plan er å begynne med 3-4 skoler og lærerne som jobber med faget der, og tilby dem veiledning og hjelp fra en fagperson vi ansetter. Vi vil gi lærerne et faglig felleskap med andre lærere og teatret, og håper at det kan få flere ungdommer til å velge faget. Vi vil også prøve å få til en visning i jubileumsåret, der ungdomsskoleelevene får vise noe av det de har jobbet med i faget. Det er viktig å få vise fram det man har skapt, så det håper jeg vi klarer.

Det er en solid og veletablert del av Rogaland teater som starter feiringen av seg selv et par år i forkant. I Norge er det få teatre som satser på barn og unge i det hele tatt, og ingen gjør det i omfang og kontinuitet som teatret i Kannik.

– Det finnes et par teatre i Europa som også har integrert barne- og ungdomssatsingen i resten av teaterdriften, og jeg mener denne integreringen er en viktig årsak til at vi får til så mye. Jeg som sjef for BUT sitter i teatrets ledergruppe, og våre oppsetninger er fast del av repertoaret. Barn som er med forestillinger får sin egen adgangsbrikke som gir dem mulighet til å bevege seg nesten helt fritt omkring, inkludert sette seg i kantinen og drøse med voksne skuespillere, teknikere og andre.

Skuespillerfabrikk

Da teatersjef Bjørn Endresen for 70 år siden tenkte det var sløsing med ressurser å la teaterhuset stå ubrukt flere timer hver ettermiddag, ble Barneteateret unnfanget. Ikke alle teatersjefer etter ham har vært like entusiastiske, og mange kan skrive under på at presset mot teatret i teatret har i perioder vært sterkt. Først da Ingjerd Egeberg ble teatersjef i 2000 ble roen og stabiliteten vedvarende, og etter hvert vokste det også et Ungdomsteater ut av Endresens fruktbare tanke. For den var fruktbar: Når Rogaland Teater hadde 90.373 publikummere i fjor, bidro BUT med 41.498 av dem.

Og mange vil være med. 717 skuespillerspirer har søkt plass i Barne- og ungdomsteateret i år. Det er en økning på 10 prosent fra i fjor, og ikke mindre enn 35 prosent fra 2023. De færreste slutter før de må, når de er ferdige med videregående skole, og i år er det 49 nye som jublende kan ta imot nyheten om at teatret i Kannik er deres nye hjem hjemmefra. Sånn skapes en skuespillerfabrikk.

– Bare se på teatrets ensemble. Det er ikke få som har bakgrunn fra BUT, til og med teatersjefen kommer fra oss. Det sier ikke lite. Forestillingene våre har teatrets kompetanse og ressurser i ryggen, det sikrer kvalitet og trygghet. Ungene skal ikke være proffe, men apparatet rundt skal være det.

Mye å feire, altså, og godt det kom en stor sjekk.

– Vi har store planer for alle disse pengene, og det skal vi ha. Det blir 2,5 velanvendte millioner, forsikrer Bjørn Ravn Carlsen.