Tore Renberg er kjent for å ha en dyp omsorg for persongalleriet i sine teaterstykker, og 3. august 1964 er ikke noe unntak. Denne gangen tar han oss med tilbake til 1960-tallet, til en tid hvor «de tause fortellinger» hadde gode vekstvilkår og «privatlivets fred» var hellig.

Vi møter de to karakterene, den formelle Lydia og det nysgjerrige barnebarnet hennes, Dordi. 3. august i 1964 starter med at Lydia blir kalt inn på jobb, men det passer dårlig ettersom hun er satt til å passe sitt forkjølelsessyke barnebarn denne dagen. Dilemmaet finner imidlertid ingen løsning, og Dordi klarer å mase seg til å være med bestemor på jobb.

Vi følger Lydia og Dordi en time inn i denne dagen; en dirrende, lavmælt og livsomveltende time hvor alt åpner seg for dem begge. Etter dette blir ikke Dordis verden lenger den samme.

Gjennom en rundhåndet og vakker beskrivelse av en overrumplende hendelse, tegner Renberg et respektfullt portrett av skjørheten i livet vårt, av stramme rammer i vår nære fortid, og av den samtalen som kan åpne seg mellom oss mennesker når vi minst venter det.

Teatersjef Arne Nøst har lenge gått med et ønske om å sette opp en forestilling med Gretelill Tangen i hovedrollen og nå blir ønsket oppfylt og realisert gjennom en gave fra Sandnes Sparebank sitt gavefond. Nøst har hentet inn lokale kunstneriske krefter som har gått til oppgaven med stor entusiasme. Tore Renberg har skrevet manuset til 3. august 1964, som Arild Østin Ommundsen er klar til å iscenesette i vår. Med på laget er også skuespiller Mareike Wang, som er Gretelills makker på scenen.

  • Varighet

    1 time