
Mer drama på Rosenberg?
Lite tyder på det, men hva vet vel vi? Det er uansett stas når to svært tradisjonsrike og innovative institusjoner i Stavanger finner sammen. Rogaland Teater og Worley Rosenberg har signert på et formelt samarbeid. Begge parter syns det er veldig stas og gleder seg.
TEKST: INGVEIG TVERANGER / FOTO: STIG HÅVARD DIRDAL
På Worley Rosenberg er nyheten svært godt mottatt, billetter til medarbeiderne der ble revet bort da tilbudet kom. For det er så lite drama i de store verkstedhallene på Buøy, at det ikke er rart at folk søker til de skrå bredder for å få den dosen.
Og, selv om begge to egentlig er eldgamle, henholdsvis 141 år for Rogaland Teater og 128 år for Worley Rosenberg, er begge mer oppegående, innovative og aktive enn noen gang.
-Da vi signerte avtalen følte vi at vi hadde kjent hverandre i mange år. Det er mange fellestrekk mellom oss. Vi er begge viktige institusjoner i Stavanger og Rogaland. I både teatret og på verftet har vi familiefølelsen, sier administrerende direktør Jan Narvestad på Worley Rosenberg, og mener at det er en god setting.
Han forteller og om et felles rennommé, de er en sammensveiset gjeng på Rosenberg og ser det samme på teatret. Likhetene er en bekreftelse på at dette er bra.

-Worley Rosenberg skal være synlig og deltakende i nærmiljøet, akkurat som kultur og idrett. Vi er en samfunnsansvarlig aktør og derfor er det naturlig å være partner med teatret, sier han.
-Vi kan bruke hverandre som verdiskapere og brobyggere internt, sier Marianne Kristiansen Bjørkelund, sponsoransvarlig på Rogaland Teater, og viser til at hele Stavanger har et forhold til Rosenberg. Hun mener at begge institusjonene leverer innovasjon og energi, ligger bynært og har gode historier som trigger publikum.
I 2011 samarbeidet Rosenberg med Stavanger Symfoniorkester om prosjektet Ekte Klang. Det førte til at orkesteret fylte en verkstedhall med musikk og publikum. Prosjektet skapte nasjonale overskrifter. Men det blir ikke teater på Rosenberg med det første, verftet har det så travelt at alle områder er tatt i bruk for å levere.
Narvestad smiler når han tenker på mulighetene for teater på Rosenberg, men lover ingenting.
-Vi får se. Per nå er det ingen planer om teater på Rosenberg. Vi har ikke tjangs med den aktiviteten vi har i hallene våre nå, sier han, men stopper litt opp.
-Husk at vi er en kreativ gjeng her, det er alltid muligheter for å finne på ting. Vi har jo hatt mange visitter her, Vikings A-lag, rapperne Izabell og Tore Pang og som nevnt symfoniorkesteret. Vi liker å bjuda på. Selv om vi er en industriarbeidsplass og en traust sådan er vi store. Folk får wow-følelsen når de er på besøk, vi har store biler, kraner, utstyr og ikke minst en solid engineeringsavdeling med svært høy teknisk kompetanse, sier Rosenbergsjefen.
Han er opptatt av at både Rosenberg og Rogaland Teater er høykompetansebedrifter som er ledende på sine felt, og er ikke fremmed for å tenke muligheter både på “Åpen dag” og litt frem mot Stavangers byjubileum i 2025.
-Det kan jo komme en idé som passer oss begge, reflekterer Narvestad.
Kommunikasjonssjef ved Worley Rosenberg, Christian Buch Hansen tenker også at næringslivet kan lære mye av teatret.
-I forretningslivet må folk ofte opp på en scene, og vi har mye å lære av de som lever av å gjøre nettopp det! Hvordan fange folks oppmerksomhet, snakke med publikum og formidle. Dette gjør vi jo hele tiden, men er likevel ikke alltid så proffe på det feltet, mener han.
-Det skal også være lått og løye på en arbeidsplass, det skaper et godt arbeidsmiljø og er viktig på jobb. Her håper vi kanskje på litt inspirasjon fra teatrets komikk-avdeling, sier Narvestad.

Mer alvorlig viser han også til andre fellestrekk, teatret står jo overfor en stor transformasjon der de jobber mot å få nye lokaler. På Rosenberg står de midt i en transformasjon der konvensjonelle olje og gass-prosjekter på sikt skal gjennomføres side om side med bærekraftige og fornybare prosjekt som skal ta Stavanger og Norge videre.
-Et annet fellestrekk er at vi begge har mange ulike nasjonaliteter. Det er gøy og gir også muligheter. Kanskje samarbeidet samlet kan styrke regionen, spør Kristiansen Bjørkelund.
På Rosenberg slår de fast at fremtidens innbyggere mer opptatt av livskvalitet enn status. Teatret gir livskvalitet og åndelig føde, og en by skal levere det til sine innbyggere. Derfor er det et godt samarbeid som så vidt har startet. Hva som skjer videre, vet ingen. Det gjelder å følge med.