Beksvart humor om krigens vesen

Den amerikanske forfatteren Joseph Hellers debutroman Catch-22 er fylt med bitende sarkasme og mye svart humor. Dette satiriske storverket fra 1961 er notorisk kjent for sin kompleksitet, absurde komikk og vanvittige paradokser, som blottlegger krigens totale meningsløshet. Etter utgivelsen gikk tittelen over i språket, så nå kan vi alle havne i en Catch-22.

I vår puster regissør Yngve Sundvor og kompani, med Cato Skimten Storengen i front, nytt liv i denne litterære antikrigsklassiker og tar Catch-22 til scenen for første gang i Norge!

I Catch-22 følger vi en gruppe amerikanske B-25-bombeflygere, som forsøker å overleve den siste delen av 2. verdenskrig. Er man heldig får man perm og kan dra til Roma på jakt etter betalt kjærlighet. Men det meste av tiden går med på å vente og delta i de bindegale selvmordstoktene der det handler om å stille inn sikte og bombe aksemaktenes stillinger. 

Men hovedpersonen Yossarian er en rasjonell mann i en verden full av dårer. En soldat som har avslørt krigen som et sirkus for narrer, og utstasjonert på den italienske øya Pianosa forsøker han å utføre sine siste flyoppdrag. For han har kun ett mål for øye og det er å overleve og bli sendt hjem. Men for å kunne bli sendt hjem må han oppfylle et visst antall flygninger. Problemet er bare at hver gang han når målstreken, heves plutselig antallet tokter, og han må atter ut i livsfarlig strid.

Det fører til en lang rekke forsøk fra Yossarian på å bli fritatt fra tjeneste. Blant annet oppstår muligheten for å bli erklært sinnssyk og Yossarian prøver iherdig å bli diagnostisert som GAL for å slippe å fly. Dette virker dog mot sin hensikt og som paragraf 22 foreskriver: Hvis du flyr, må du være skakksnudd og spinngal og dermed uegnet – men ber du om å bli fritatt, må du være frisk og ved dine fulle fem og dermed egnet. 

Selv om Yossarian konstant forsøker å finne en vei ut av den usle sitasjonen han befinner seg i, er han dømt til å tape. For han står i et valg mellom to umulige løsninger og uansett hva han velger blir det feil. I denne onde sirkelen fører alle handlinger til det samme negative resultatet- en Catch-22!

Det blir brukt scenerøyk i forestillingen.

Portrett Øystein Martinsen

Øystein Martinsen

Portrett Nina Ellen Ødegård

Nina Ellen Ødegård

Portrett Leo Magnus De La Nuez

Leo Magnus de la Nuez

Portrettfoto av Matias Kuoppala

Matias Kuoppala

Portrett Espen Reboli Bjerke

Espen Reboli Bjerke

Portrett Cato Skimten Storengen

Cato Skimten Storengen

  • Premiere

    10. mai

  • Varighet

    2 timer og 15 minutter inkl pause